fbpx

Behandeling bij u aan thuis

Stem op videobellen

Hoor je mij? Ik hoor jou wel! Hey, nu schokt het beeld weer. Hallo?!!!

In de afgelopen periode is videobellen mijn tweede natuur geworden. Ik geef online behandelingen, help mijn kinderen met Teams, heb een wijntje gedronken met vriendinnen via zoom en volgde online workshops.

Ik vind het superleuk om de mogelijkheden van dit nieuwe ontmoeten te ontdekken. En tegelijkertijd hoor ik steeds vaker dat mensen om mij heen last krijgen van hun stem, het videobellen niet lang volhouden of zelfs hees beginnen te klinken.

Daarom, op deze Internationale Dag van de Stem: een warming up voor je stem en tips om je stem te helpen ontspannen. Zo maken we van iedere dag een Dag van de Stem.

Warming up:

  • Begin de dag door te rekken en te strekken. Spring even op je favoriete muziek . Armen los? Schouders los. Je nek ook?
  • Ok, dan komen we nu even op adem. Sluit je ogen en concentreer je op je adem. Verleg je aandacht naar je navel.
  • Dan gaan we nu naar het belangrijkste instrument voor vandaag: de stem: Ga rechtop zitten; rug recht en laat je lippen trillen: leg je lippen ontspannen op elkaar en maak een toonladder van laag naar hoog en weer terug. Deze oefening activeert de ademsteun en ontspant de stembanden
  • Maak een VVVVVVvvvv-klank. Van laag naar hoog en weer terug. Doe dit ook met de Zzzzz
  • Maak een Mmmm-geluid (of Mmmom). Sluit de lippen en probeer de onderkaak kaak iets te laten zakken en zorg dat de mondholte een grote klankkast wordt. Probeer verschillende toonhoogtes uit. Voel je je holtes trillen? Heel goed!
  • Dan kun je nu beginnen. Na een uur praten is het goed om deze oefeningen te herhalen.

Tips tijdens het spreken

Houding:

  • Zorg dat je rechtop zit en dat je beeldscherm recht voor je staat. Zorg ook voor een goede stoel.

Het gesprek:

  • Laat pauzes vallen tijdens je gesprek. Zo zorg je voor rustmomenten en kan je stem even bijkomen. Raak je tijdens het spreken buiten adem? Vaak spreek je dan meerdere zinnen op 1 ademteug. Probeer eens 1 ademhaling per zin.
  • Articuleer goed: beweeg je lippen en tong om klanken duidelijker uit te spreken.
  • Spreek iets langzamer, daarmee haal je de druk van je stembanden
  • Probeer op wat lagere toonhoogte te spreken.  Dat geeft minder spanning, bovendien spreek je dan automatisch minder snel.
  • Spreek iets zachter. Een normaal spreekvolume is 55 decibel. Er zijn apps om dit te meten.

Onderhoud:

  • Drink veel water. Zo smeer je je instrument
  • Vermijd kuchen of schrapen. Vaak starten sprekers met een kuch om het slijm rond de stembanden weg te werken. Door dat gekuch krijgen je stembanden een opdoffer; Om toch het slijm rond je stembanden weg te krijgen kun je huffen. Daarna slik je of drink je wat water.

Ik wens je heel veel fijne gesprekken .

Wil je meer weten of hoe je je stem beter kunt gebruiken, laat het me dan weten. Ik help je graag verder. Bijvoorbeeld met een stemworkshop.